Cyberawareness
Hoe bewust zijn jouw medewerkers en hoe veilig zijn jouw bedrijfsgegevens?
De mens is de zwakste schakel in informatie-beveiliging
Bewustwording van de gevaren van cybercriminaliteit is de enige methode om de zwakke menselijke schakel sterker te maken. Om dit te creëren combineren we bewustwording, training en toetsing in één digitale oplossing, ondersteunt met een professionele introductie en implementatie.
Verstuur periodiek nep-phishing mails
Houd jouw medewerkers scherp met onaangekondigde phishing-simulaties. Dit zijn nep-phishing-mails die periodiek verstuurd worden. De resultaten laten zien welk percentage medewerkers klikt op de e-mail of zelfs zijn inlognaam en wachtwoord achterlaat. Vermoedt de medewerker dat een e-mail een phishingmail is? Dan kan hij via de Outlook-plugin de e-mail laten scannen of laten toetsen door experts.
Zorg voor bewustwording, training en toetsing van je medewerkers
Daarnaast wordt de kennis van de medewerker rondom het herkennen van cybercrime vergroot via het online trainingsplatform. Al deze tools bij elkaar zorgen voor bewustwording, training en toetsing van je medewerkers. Hiermee verklein je de kans slachtoffer te worden van cybercrime.
Planmatige aanpak
De planmatige aanpak maakt de organisatie bewust van de wijze waarop criminelen inloggegevens achterhalen. Dit helpt bij het voorkomen van datalekken en verkleint de kans dat cybercriminelen succesvol toeslaan.
Verbeter de bewustwording
ten aanzien van phishingacties
Volgens een bewezen aanpak zorgen we ervoor dat de medewerkers zich bewuster worden van de gevaren van het klakkeloos klikken op e-mailberichten:
-
Alles start met een kosteloze 0-meting om te controleren in hoeverre de medewerkers in staat zijn phishing mails te herkennen.
-
Na een uitgebreide analyse van de resultaten bespreken we samen hoe je ervoor kunt zorgen dat jij en je collega's veiliger online werken.
-
Via de 'Security Coach' kan je 24/7 advies krijgen over de 'veiligheid' van een e-mail bericht en bij twijfel hulp inroepen.
-
Via het e-learning platform kan je, zowel in het Nederlands als in het Engels, trainingen volgens om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen.
-
Samen stellen we een phishing kalender voor periodieke controles of je collega's in staat zijn om phishingmails te herkennen.
Wat is jouw investering?
Eenmalige en periodieke kosten
Van de eerste simulatie maak je vrijblijvend en kosteloos gebruik. Daarna kun je kiezen of je dit periodiek in wilt zetten. Er wordt dan een eenmalige fee gerekend voor de initiële inrichting en kick-off. Afhankelijk van het aantal gebruikers rekenen wij maandelijkse kosten. Daarnaast is er de mogelijkheid om een strippenkaart af te nemen voor ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van de phishing- kalender, alsmede het analyseren van de resultaten van de phishing campagne en het beoordelen waar bijsturing of extra aandacht nodig is.
Deze oplossing staat los van onze algemene dienstverlening. Wil je ons inzetten als jouw IT-dienstverlener, bekijk dan de mogelijkheden:
FAQ cyberawareness
Welke vragen kunnen wij voor jou beantwoorden?
-
Ik wil een overzicht van acties voor een goede inrichting en start van de onderwijsleeromgevingIn deze algemene handleiding vind je de acties en werkwijze om alles met betrekking tot het RathoPortaal en de RathoManager optimaal in te stellen aan het begin van een nieuw schooljaar.
-
Ik wil mijn eigen wachtwoord opnieuw instellenLogin binnen het RathoPortaal in en selecteer onder je profielknop de optie "Wachtwoord wijzigen" Kun je niet meer inloggen met je oude wachtwoord, neem dan contact op met de ICT-coördinator van de school. Deze kan in de RathoManager zien of je account nog actief is en eventueel vanuit daar een wachtwoordreset uitvoeren
-
Ik wil de wachtwoorden van mijn leerlingen resettenZie de handleiding "Aanpassen inlogwijze en wachtwoord leerlingen"
-
Ik wil de leden van een distributielijst aanpassenDe eigenaar van de distributielijst kan met behulp van deze handleiding zelf de leden beheren en aanpassen
-
Waar vind ik de handleidingen of hulp voor het RathoPortaal?De helppagina voor leerkrachten in het RathoPortaal vind je via het vraagteken naast de profielknop.
-
Ik wil als teameigenaar inzicht en aandachtspunten voor het nieuwe schooljaarIn deze handleiding hebben we een overzicht gemaakt van acties en aandachtspunten die vaak uitgevoerd worden in Microsoft Teams als voorbereiding voor het nieuwe schooljaar.
-
Ik kan als medewerker niet meer inloggen met mijn Microsoft-accountNa een jaarovergang worden medewerkers vanuit het LAS (ParnasSys/ Esis) gesynchroniseerd. Als deze vorig jaar wel aan een lesgroep gekoppeld was en dit schooljaar niet meer, kan het zijn dat het account geblokkeerd is. Dit is een veiligheidsinstellingen om te voorkomen dat medewerkers die niet meer werken voor de school/ stichting nog toegang hebben tot de diverse systemen. Neem contact op met de administratie van de school, zodat ze je account binnen het LAS weer koppelen aan een lesgroep, de volgende dag is deze weer actief binnen de diverse systemen Neem contact op met de bovenschoolse ICT-er als bovenstaande niet wenselijk/ mogelijk is. Deze kan geblokkeerde accounts ook direct handmatig activeren.
-
Ik wil de instellingen van de RathoPortalen van mijn leerlingen instellenZie de handleiding: "Mogelijkheden van de Mijn leerlingenpagina"
-
Ik wil de leden van een Team aanpassenDe eigenaar van het Team kan met behulp van deze handleiding van Microsoft zelf leden beheren en aanpassen.
-
Waar vind ik de handleidingen of hulp voor de RathoManager?De helppagina voor leerkrachten van de RathoManager vind je via het vraagteken onder de profielknop.
-
Ik wil nog niet volledig in de cloud werken, wat nu?Misschien is volledig online werken in de cloud dé oplossing voor jou, maar het kan ook zijn dat je om juridische- of praktische redenen nog een lokale (server)- omgeving hebt en een hybride oplossing uiteindelijk veel beter bij jou past. Een combinatie van lokaal en in de cloud werken is ook mogelijk.
-
Is Microsoft 365 geschikt voor elke organisatie?Deze oplossing is geschikt voor elk type organisatie, ongeacht de omvang. Wij helpen jou met het in kaart brengen van jouw behoeften en stemmen af welke functies belangrijk zijn voor jouw organisatie. Daarnaast geven we de gewenste gebruikerstrainingen.
-
Kun je elke e-mailomgeving overzetten?Een gevreesd ‘probleem’ is het overzetten van de e-mail. Met onze bewezen aanpak voor het overzetten van jouw huidige e-mail omgeving naar Microsoft 365. We zetten zonder problemen de inhoud van jouw mailbox over, ongeacht het huidige e-mailplatform (bijvoorbeeld Novell, POP/IMAP boxen, Exchange, Lotus Notes of Google).
-
Hoe stap ik zonder problemen over naar Microsoft 365?De overstap is in veel gevallen minder ‘heftig’ dan men vaak vreest. Dat kunnen we zeggen, omdat we al meer dan 100 organisaties succesvol hebben gemigreerd. Een probleemloze overstap vraagt echter vaak wel wat voorbereiding. Wij brengen, samen met jou, de huidige en de gewenste situatie eerst in kaart zodat jij een oplossing krijgt die helemaal aansluit bij wat jouw organisatie werkelijk nodig heeft.
-
Wat maakt het goed?Het is op een laagdrempelige manier in te richten voor de organisatie. Er is geen technische kennis nodig om het product te kunnen gebruiken. Brengt direct de (vaak onbelichte) menselijke kant van informatiebeveiliging in kaart Zowel product als content (trainingsmateriaal) in het Nederlands > Filmpjes i.p.v. lappen tekst Middels de plugin worden eindgebruikers geholpen bij het beoordelen van een e-mail. Met de lifeline functie gaat er een melding naar ons zodat wij kunnen helpen bij het beoordelen van de e-mail (dit kunnen de eindgebruikers zelf en hoeft verder niemand meer tussen te zitten).
-
Hoe starten we het op?Binnen 24 uur na aanvraag voeren wij een nulmeting uit. De resultaten worden direct daarna gepresenteerd aan het management of de IT-afdeling. Na akkoord wordt een kick-off sessie gepland met het gehele team. (uitleg over phishing, bespreken resultaten(anoniem) + korte awareness-quiz) Er wordt een jaarplanning opgesteld samen met MT- of IT-afdeling. Ratho is en blijft aanspreekpunt.
-
Kan ik mijn huidige telefoonnummers blijven gebruiken?VoIP-bellen gaat via de bestaande internetlijn van jouw organisatie. Als gecertificeerde VoIP-partner zorgen wij er voor dat je de huidige telefoonnummers behoudt. Wij leveren én installeren één van de meest betrouwbare netwerken voor VoIP-bellen. Dit maakt overstappen nog eenvoudiger.
-
Blijft mijn organisatie bereikbaar tijdens de overstap van ISDN naar VoIP?Tijdens de overstap naar VoIP-bellen blijft de hele organisatie gewoon bereikbaar. Medewerkers en klanten merken hier helemaal niets van. De traditionele telefonietechniek ISDN wordt door KPN uitgefaseerd. Daarom is VoIP-bellen beslist de beste vervanger. VoIP-bellen biedt meer flexibiliteit en efficiëntie, een betere bereikbaarheid en integratiemogelijkheden en meer functionaliteit dan ISDN. Daarnaast bespaar je flink op de belkosten.
-
Wat heb ik nodig voor VoIP bellen?Voor VoIP-bellen zijn een aantal dingen nodig: Een (snelle en stabiele) internetverbinding VoIP-toestel (IP-toestel) Een VoIP-abonnement Telefoonnummer (u kunt ook een nummer bij gnTel aanvragen)
-
Heeft VoIP-bellen ook nadelen?Er kleven ook enkele nadelen aan VoIP-bellen. Zo is dit niet mogelijk zonder internetverbinding. Bij grote drukte op het netwerk worden de prestaties minder, maar de nu alledaagse 4G- en 5G netwerken bieden hierin een uitkomst. Daarnaast zijn er voor VoIP-bellen speciale toestellen nodig. Er kan ook gebruik worden gemaakt van een zogenoemde VoIP-converter. Toch zijn de voordelen van VoIP-bellen veel groter dan de nadelen.
-
Aan welke eisen moeten VoIP-toestellen voldoen?Voor VoIP-bellen is een internet telefoon nodig die over poort 5060 communiceert. Ook moet het toestel gecertificeerd zijn voor het platform waarmee je belt.
-
Kan ik ook bij jullie bestellen zonder klant te zijn?Dat kan zeker! Je hoeft geen klant te zijn om bij ons te kunnen bestellen. Je mag zelfs gebruik maken van vrijblijvend advies voor de beste oplossingen voor jouw organisatie.
-
Kan ik bij jullie alle merken bestellen?Wij kiezen bewust voor A-merken aangezien zij hoogwaardige kwaliteit leveren en er goede (garantie)condities zijn.
-
Welke cruciale taken draaien er op de server?Wij houden in de gaten wat de exacte status is van de server. Onder cruciale taken vallen bijvoorbeeld het maken van back-ups, bestandsbeheer, het vervangen van fysieke hardware of monitoren van netwerkverkeer. Wij weten dan precies de status van bijvoorbeeld de back-up, of als er een kapotte ventilator of harde schijf is. Doordat wij dit geautomatiseerd doen, kunnen wij het meteen oppakken en merk jij er niets van.
-
Wat is mitigeren?Mitigatie klinkt heel ingewikkeld maar komt neer op het (automatisch) herstellen van problemen. Een server is altijd druk bezig met een bepaalde taak, maar kan ook vol raken en dat zorgt dus voor problemen. Wij zorgen ervoor dat de server terugschakelt en dus minder druk blijft. De server loopt dan niet meer vast en iedereen kan lekker doorwerken, zonder dat men opmerkt dat er iets mis was.
-
Hoe werkt monitoren van de server?Door het 24/7 monitoren krijgen wij signalen áls er iets mis is met de server. Wij krijgen het bijvoorbeeld tijdig door als een schijf vol raakt. Wij gebruiken een monitoringsprogramma dat laat zien hoe alle processen ervoor staan, dus niet alleen de dingen die misgaan. Zo kunnen wij het proactief oppakken en heb jij hier als opdrachtgever weinig tot geen last van.
-
Wat is goed serverbeheer?Serverbeheer is goed uitgevoerd als het de werkzaamheden van de gebruiker niet onderbreekt. Berichtjes als ‘Server busy’ of ‘downtime’ zijn met goed serverbeheer verleden tijd of in elk in elk geval geminimaliseerd.
Welke IT-uitdaging heb jij?
Veel organisaties gingen jou al voor en zijn zeer tevreden. Spreken de bovenstaande zaken jou aan en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact op met ons!
Ratho BV heeft de door jou verstrekte contactgegevens nodig om contact met je op te nemen over jouw vraag.