top of page

Bosgroep Zuid Nederland

Ratho kent de behoeften van Bosgroep Zuid Nederland


In 2014 hebben wij bij de Bosgroep de overstap naar een eigen VoIP centrale verzorgd. Toen zij in 2017 een nieuwe ICT aanbieder zochten, werd Ratho samen met een andere partij uitgenodigd. Richard: “Die partij bood eigenlijk hetzelfde aan als onze huidige partij, maar Ratho kwam met een andere oplossing die proactief was en mij daardoor aansprak. Wat verder voor ons van belang was, was dat de partij dichtbij zat en ons en onze behoeften kent; Ratho heeft dat tot nu waargemaakt.” 


Richard Nijssen - Bosgroep Zuid


Geschiedenis en Kennismaking


In 2014 was er voor het eerst contact tussen Ratho en Bosgroep Zuid Nederland. Dit was toen naar aanleiding van een tip vanuit Ratho's partner Signet, die de internetverbinding voor Bosgroep Zuid Nederland gerealiseerd had, om eens contact op te nemen voor een verdere kennismaking. Ratho heeft toen de VoIP centrale ingericht voor Bosgroep Zuid Nederland en toen er de wens was om met eens frisse blik naar de interne IT te laten kijken, werd Ratho ook uitgenodigd. 


De Vraagstelling


Bosgroep Zuid Nederland beschikt over een intern netwerk op basis van eigen servers op locatie, die door de interne IT medewerker Richard, zelf beheerd wordt. De garantie van deze servers liepen inmiddels echter op hun einde en in plaats van klakkeloos nieuwe servers te plaatsen, wilde Richard graag weten wat er nog meer mogelijk was. 


De Oplossing


Om tot een goed advies te komen, startten wij met het uitvoeren van een meting op de servers als onderbouwing van ons nieuwe advies; want ook hier geldt 'meten is weten'. Hieruit kwam naar voren dat er geen enkele reden was om nog met losse fysieke servers te werken. Wij adviseerden virtualisatie om zodoende nog één enkele fysieke server over te houden. Dit is niet alleen aantrekkelijker in de aanschaf, maar ook qua beheer, licentiekosten en natuurlijk stroomverbruik/warme productie een betere optie. 


Ook op het gebied van het veiligstellen van data is er door het gebruik van virtualisatie realiseerden wij een goedkopere en betere oplossing. Wij hebben Richard geholpen met de inrichting van de nieuwe omgeving en ondertussen fungeren wij ook als achtervang voor wanneer hij afwezig is om de continuiteit van de IT omgeving te kunnen garanderen. 


De Toekomst


Inmiddels draait de nieuwe omgeving alweer een tijdje vrijwel probleemloos. Indien zich er toch incidenten voordoen, kan Richard terugvallen op ons monitoring systeem en service- en helpdesk om hem, indien nodig, bij te staan. Inmiddels is ook het WiFi netwerk door ons vervangen en uitgebreid én loopt er nog een project om hun omgeving te voorzien van de nieuwste versie van de Microsoft Exchange


Oplossingen


Bosgroep Zuid Nederland maakt gebruik van Ondersteunend Beheer in combinatie met Online back-up via internet.


OndersteunendBeheer


Het Ondersteunend Beheer is ons beheerconcept waarmee voor een vast laag bedrag per maand teruggevallen kan worden op onze professionele service- en helpdesk. Op basis van tijdsregistraties vindt vervolgens per maand achteraf verrekening van de werkzaamheden plaats. Standaard wordt ons beheerconcept voorzien van een 8-uurs SLA, maar u heeft ook de optie om voor een 4-uurs SLA te kiezen. 


Online back-up


Via internet worden verder dagelijks alle belangrijkse bedrijfsgegevens veiliggesteld door middel van het toepassen van Online back-up. Vervolgens monitoren wij de correcte werking van de back-up. Zodoende bent u gegarandeerd van een correct functionerende colautomatisch back-up van al uw belangrijke informatie en kunt u in een geval van een calamiteit weer snel up-and-running zijn.


Interview


In 2014 hebben wij bij de Bosgroep de overstap naar een eigen VoIP centrale verzorgd. Toen zij in 2017 een nieuwe ICT aanbieder zochten, werd Ratho samen met een andere partij uitgenodigd. Richard: “Die partij bood eigenlijk hetzelfde aan als onze huidige partij, maar Ratho kwam met een andere oplossing die proactief was en mij daardoor aansprak. Wat verder voor ons van belang was, was dat de partij dichtbij zat en ons en onze behoeften kent. Ratho heeft dat tot nu waargemaakt.” Ratho heeft de oude serveromgeving, die uit 5 verschillende fysieke servers bestond, omgezet naar een virtuele omgeving op basis van een enkele redundant uitgevoerde server. Daarnaast is er een professioneel Wi-Fi netwerk op basis van de oplossing van Aerohive Networks gerealiseerd met een scheiding tussen dataverkeer van medewerkers en gasten op het netwerkniveau’.


“Onze eis was dat er geen verandering merkbaar zou zijn in onze werkwijze. Het heeft ons dan ook geen betere workflow opgeleverd, maar we hebben wel veel meer waar voor ons geld gekregen.” aldus Richard. Ook vond hij het proces van tevoren goed voorbereid en de communicatie tijdens het project heeft hij als zeer prettig ervaren. “De planning is behaald, zelfs ondanks wat leverproblemen bij een fabrikant. Ook heeft Cas hier wat geschoven in de planning, zodat we niet nog een maand hoefden te wachten”.


Bij de Bosgroep is het van belang dat de IT goed draait, ook al kunnen ze best heel eventjes zonder. Maar zonder een goede ondersteunde partij kunnen ze in elk geval niet meer, ook al doet Richard een deel van het systeembeheer zelf. Richard: “Er moet een goede achtervang zijn, iemand met wie ik eventuele problemen kan bespreken en die ze snel op kan lossen, dat is Cas want daar heb ik makkelijk contact mee”. Alles is in goed overleg gegaan en het volgende project is aanstaande: Bosgroep Zuid Nederland migreert naar een nieuwe Exchange server – waarna de Windows Server omgeving kan worden opgewaardeerd naar een nieuwe versie.


Richard Nijssen, GIS-specialist en systeembeheerder - Bosgroep Zuid






bottom of page