top of page
IT beheer

RathoPortaal

Onze intuïtieve online leer- en werkomgeving

RathoPortaal in combinatie met ICT in het onderwijs

Het RathoPortaal is ontwikkeld vanuit de vraag uit het onderwijs voor een intuïtief en gebruiksvriendelijk portaal. Ons portaal biedt ondersteuning om op een moderne manier kwalitatief goed en doelmatig onderwijs te bieden. Dit betekent dat deze online leer- en werkomgeving op de eerste plaats aansluit bij het primaire proces om onderwijs te geven met een optimaal leerrendement. Maar het RathoPortaal is ook zo ontwikkeld dat deze aansluit bij de ICT-visie die een school heeft voor het secundaire proces, namelijk het doelmatig organiseren, sturen en verantwoorden van het onderwijsleerproces. 
Vanuit Ratho zijn onze onderwijs- en ICT-specialisten continu bezig met de doorontwikkeling van het portaal. Ons doel is om een zo gebruiksvriendelijk, intuïtief, betrouwbaar, veilig, beheersbaar en efficiënt mogelijke omgeving voor alle verschillende soorten gebruikers te realiseren.

De 5 voordelen van het RathoPortaal

  1. Een toekomstgerichte- en gepersonaliseerde leeromgeving voor leerling en leerkracht

  2. Een eenvoudige manier om online samenwerken en communiceren mogelijk te maken

  3. Eén online portaal dat bereikbaar is ongeacht waar je bent, of op welk apparaat je werkt

  4. Directe toegang tot al je bestanden applicaties en snelkoppelingen via Single Sign-On

  5. Eén omgeving waarin alles centraal geregeld wordt, gebaseerd om 21 eeuwse vaardigheden

Het RathoPortaal, hoe het werkt

Leerling login

Voor leerlingen zijn er twee loginmogelijkheden binnen het RathoPortaal:

  1. Speciaal voor onderbouwleerlingen is er een plaatjes-login beschikbaar. Door middel van foto's herkennen ook de jongste leerlingen hun eigen account. Elke leerling krijgt een plaatje toegewezen dat functioneert als wachtwoord, wat handig is voor degenen die nog niet kunnen lezen of schrijven.

  2. Midden- en bovenbouwleerlingen loggen makkelijk in via een standaard login. Deze account zijn ook automatisch gekoppeld met Microsoft 365.

ICT dienstverlener Eindhoven

Leerling startpagina

Nadat de leerling is ingelogd, komt deze automatisch op de startpagina terecht. De startpagina beschikt over intuïtieve en efficiënte functies, waardoor de leerling met een enkele klik direct aan de slag kan. Ook is er direct een Single Sign On (SSO) gerealiseerd met Microsoft 365 en Basispoort.

ICT dienstverlener Eindhoven

Medewerkers startpagina

Leerkrachten en ondersteunend personeel loggen ook eenvoudig in via een Microsoft 365 account waarna de startpagina in beeld komt. naast de tools die beschikbaar zijn voor leerlingen, heeft de leerkracht nog enkele extra handige mogelijkheden. Bijvoorbeeld de 'mijn leerlingpagina' waar een leerkracht eenvoudig de instellingen van een groep leerlingen beheert. 

ICT dienstverlener Eindhoven

Online klasbeheer

Als leerkracht heb je directe beheermogelijkheden voor de klas of groep. Je beheert hier eenvoudig de instellingen van een één, enkele leerlingen of de gehele groep, zoals het instellen van groepsprogramma, het resetten van een wachtwoord of het meekijken op een werkplek.

ICT dienstverlener Eindhoven

Beheer het RathoPortaal met de RathoManager

Functioneel beheer, eenvoudig zelf veel voorkomende zaken doorvoeren

Met de RathoManager heb je als organisatie een eigen Cloudbased beheertool in handen waarmee de functioneel beheerder van de school (ICT-Coördinator/ iCoach)  eenvoudig zelf de meest voorkomende zaken doorvoert. 

De omgeving is functioneel opgezet, zodat je eenvoudig overzicht krijgt in gebruikers-accounts, werkplekken, groepsinstellingen en gebruikte programma's. Ook kun je op een intuïtieve manier zelf veel voorkomende aanpassingen en wijzigingen direct doorvoeren.

FAQ RathoPortaal & RathoManager

Welke vragen kunnen wij voor jou beantwoorden?

Elk jaar sturen we voordat de zomervakantie start een 'Zomervakantie Checklist' waarin aandachtspunten en actie staan die belangrijk zijn voor een soepele (administratieve) start van het nieuwe schooljaar.

De functioneel beheerder (ICT-coördinator/ iCoach) van de school heeft toegang tot de RathoManager. Hij/ zij kan in deze beheeromgeving vaak direct bepaalde zaken aanpassen en oplossen, waardoor je meteen geholpen bent.

LET OP: als je toegang wilt tot de handleidingen die onder de links te vinden zijn, moet je ingelogd zijn. 

  • Ik wil een overzicht van acties voor een goede inrichting en start van de onderwijsleeromgeving
    In deze algemene handleiding vind je de acties en werkwijze om alles met betrekking tot het RathoPortaal en de RathoManager optimaal in te stellen aan het begin van een nieuw schooljaar.
  • Ik wil mijn eigen wachtwoord opnieuw instellen
    Login binnen het RathoPortaal in en selecteer onder je profielknop de optie "Wachtwoord wijzigen" Kun je niet meer inloggen met je oude wachtwoord, neem dan contact op met de ICT-coördinator van de school. Deze kan in de RathoManager zien of je account nog actief is en eventueel vanuit daar een wachtwoordreset uitvoeren
  • Ik wil de wachtwoorden van mijn leerlingen resetten
    Zie de handleiding "Aanpassen inlogwijze en wachtwoord leerlingen"
  • Ik wil de leden van een distributielijst aanpassen
    De eigenaar van de distributielijst kan met behulp van deze handleiding zelf de leden beheren en aanpassen
  • Waar vind ik de handleidingen of hulp voor het RathoPortaal?
    De helppagina voor leerkrachten in het RathoPortaal vind je via het vraagteken naast de profielknop.
  • Ik wil als teameigenaar inzicht en aandachtspunten voor het nieuwe schooljaar
    In deze handleiding hebben we een overzicht gemaakt van acties en aandachtspunten die vaak uitgevoerd worden in Microsoft Teams als voorbereiding voor het nieuwe schooljaar.
  • Ik kan als medewerker niet meer inloggen met mijn Microsoft-account
    Na een jaarovergang worden medewerkers vanuit het LAS (ParnasSys/ Esis) gesynchroniseerd. Als deze vorig jaar wel aan een lesgroep gekoppeld was en dit schooljaar niet meer, kan het zijn dat het account geblokkeerd is. Dit is een veiligheidsinstellingen om te voorkomen dat medewerkers die niet meer werken voor de school/ stichting nog toegang hebben tot de diverse systemen. Neem contact op met de administratie van de school, zodat ze je account binnen het LAS weer koppelen aan een lesgroep, de volgende dag is deze weer actief binnen de diverse systemen Neem contact op met de bovenschoolse ICT-er als bovenstaande niet wenselijk/ mogelijk is. Deze kan geblokkeerde accounts ook direct handmatig activeren.
  • Ik wil de instellingen van de RathoPortalen van mijn leerlingen instellen
    Zie de handleiding: "Mogelijkheden van de Mijn leerlingenpagina"
  • Ik wil de leden van een Team aanpassen
    De eigenaar van het Team kan met behulp van deze handleiding van Microsoft zelf leden beheren en aanpassen.
  • Waar vind ik de handleidingen of hulp voor de RathoManager?
    De helppagina voor leerkrachten van de RathoManager vind je via het vraagteken onder de profielknop.
  • Ik wil nog niet volledig in de cloud werken, wat nu?
    Misschien is volledig online werken in de cloud dé oplossing voor jou, maar het kan ook zijn dat je om juridische- of praktische redenen nog een lokale (server)- omgeving hebt en een hybride oplossing uiteindelijk veel beter bij jou past. Een combinatie van lokaal en in de cloud werken is ook mogelijk.
  • Is Microsoft 365 geschikt voor elke organisatie?
    Deze oplossing is geschikt voor elk type organisatie, ongeacht de omvang. Wij helpen jou met het in kaart brengen van jouw behoeften en stemmen af welke functies belangrijk zijn voor jouw organisatie. Daarnaast geven we de gewenste gebruikerstrainingen.
  • Kun je elke e-mailomgeving overzetten?
    Een gevreesd ‘probleem’ is het overzetten van de e-mail. Met onze bewezen aanpak voor het overzetten van jouw huidige e-mail omgeving naar Microsoft 365. We zetten zonder problemen de inhoud van jouw mailbox over, ongeacht het huidige e-mailplatform (bijvoorbeeld Novell, POP/IMAP boxen, Exchange, Lotus Notes of Google).
  • Hoe stap ik zonder problemen over naar Microsoft 365?
    De overstap is in veel gevallen minder ‘heftig’ dan men vaak vreest. Dat kunnen we zeggen, omdat we al meer dan 100 organisaties succesvol hebben gemigreerd. Een probleemloze overstap vraagt echter vaak wel wat voorbereiding. Wij brengen, samen met jou, de huidige en de gewenste situatie eerst in kaart zodat jij een oplossing krijgt die helemaal aansluit bij wat jouw organisatie werkelijk nodig heeft.
  • Wat maakt het goed?
    Het is op een laagdrempelige manier in te richten voor de organisatie. Er is geen technische kennis nodig om het product te kunnen gebruiken. Brengt direct de (vaak onbelichte) menselijke kant van informatiebeveiliging in kaart Zowel product als content (trainingsmateriaal) in het Nederlands > Filmpjes i.p.v. lappen tekst Middels de plugin worden eindgebruikers geholpen bij het beoordelen van een e-mail. Met de lifeline functie gaat er een melding naar ons zodat wij kunnen helpen bij het beoordelen van de e-mail (dit kunnen de eindgebruikers zelf en hoeft verder niemand meer tussen te zitten).
  • Hoe starten we het op?
    Binnen 24 uur na aanvraag voeren wij een nulmeting uit. De resultaten worden direct daarna gepresenteerd aan het management of de IT-afdeling. Na akkoord wordt een kick-off sessie gepland met het gehele team. (uitleg over phishing, bespreken resultaten(anoniem) + korte awareness-quiz) Er wordt een jaarplanning opgesteld samen met MT- of IT-afdeling. Ratho is en blijft aanspreekpunt.
  • Kan ik mijn huidige telefoonnummers blijven gebruiken?
    VoIP-bellen gaat via de bestaande internetlijn van jouw organisatie. Als gecertificeerde VoIP-partner zorgen wij er voor dat je de huidige telefoonnummers behoudt. Wij leveren én installeren één van de meest betrouwbare netwerken voor VoIP-bellen. Dit maakt overstappen nog eenvoudiger.
  • Blijft mijn organisatie bereikbaar tijdens de overstap van ISDN naar VoIP?
    Tijdens de overstap naar VoIP-bellen blijft de hele organisatie gewoon bereikbaar. Medewerkers en klanten merken hier helemaal niets van. De traditionele telefonietechniek ISDN wordt door KPN uitgefaseerd. Daarom is VoIP-bellen beslist de beste vervanger. VoIP-bellen biedt meer flexibiliteit en efficiëntie, een betere bereikbaarheid en integratiemogelijkheden en meer functionaliteit dan ISDN. Daarnaast bespaar je flink op de belkosten.
  • Wat heb ik nodig voor VoIP bellen?
    Voor VoIP-bellen zijn een aantal dingen nodig: Een (snelle en stabiele) internetverbinding VoIP-toestel (IP-toestel) Een VoIP-abonnement Telefoonnummer (u kunt ook een nummer bij gnTel aanvragen)
  • Heeft VoIP-bellen ook nadelen?
    Er kleven ook enkele nadelen aan VoIP-bellen. Zo is dit niet mogelijk zonder internetverbinding. Bij grote drukte op het netwerk worden de prestaties minder, maar de nu alledaagse 4G- en 5G netwerken bieden hierin een uitkomst. Daarnaast zijn er voor VoIP-bellen speciale toestellen nodig. Er kan ook gebruik worden gemaakt van een zogenoemde VoIP-converter. Toch zijn de voordelen van VoIP-bellen veel groter dan de nadelen.
  • Aan welke eisen moeten VoIP-toestellen voldoen?
    Voor VoIP-bellen is een internet telefoon nodig die over poort 5060 communiceert. Ook moet het toestel gecertificeerd zijn voor het platform waarmee je belt.
  • Kan ik ook bij jullie bestellen zonder klant te zijn?
    Dat kan zeker! Je hoeft geen klant te zijn om bij ons te kunnen bestellen. Je mag zelfs gebruik maken van vrijblijvend advies voor de beste oplossingen voor jouw organisatie.
  • Kan ik bij jullie alle merken bestellen?
    Wij kiezen bewust voor A-merken aangezien zij hoogwaardige kwaliteit leveren en er goede (garantie)condities zijn.
  • Welke cruciale taken draaien er op de server?
    Wij houden in de gaten wat de exacte status is van de server. Onder cruciale taken vallen bijvoorbeeld het maken van back-ups, bestandsbeheer, het vervangen van fysieke hardware of monitoren van netwerkverkeer. Wij weten dan precies de status van bijvoorbeeld de back-up, of als er een kapotte ventilator of harde schijf is. Doordat wij dit geautomatiseerd doen, kunnen wij het meteen oppakken en merk jij er niets van.
  • Wat is mitigeren?
    Mitigatie klinkt heel ingewikkeld maar komt neer op het (automatisch) herstellen van problemen. Een server is altijd druk bezig met een bepaalde taak, maar kan ook vol raken en dat zorgt dus voor problemen. Wij zorgen ervoor dat de server terugschakelt en dus minder druk blijft. De server loopt dan niet meer vast en iedereen kan lekker doorwerken, zonder dat men opmerkt dat er iets mis was.
  • Hoe werkt monitoren van de server?
    Door het 24/7 monitoren krijgen wij signalen áls er iets mis is met de server. Wij krijgen het bijvoorbeeld tijdig door als een schijf vol raakt. Wij gebruiken een monitoringsprogramma dat laat zien hoe alle processen ervoor staan, dus niet alleen de dingen die misgaan. Zo kunnen wij het proactief oppakken en heb jij hier als opdrachtgever weinig tot geen last van.
  • Wat is goed serverbeheer?
    Serverbeheer is goed uitgevoerd als het de werkzaamheden van de gebruiker niet onderbreekt. Berichtjes als ‘Server busy’ of ‘downtime’ zijn met goed serverbeheer verleden tijd of in elk in elk geval geminimaliseerd.

Ik geef graag een demo

Ik help je om het maximale uit het RathoPortaal en de RathoManager te halen. Boek een vrijblijvende demo!

IT beheer

Ayron Hooijmaijers

Wat zeggen opdrachtgevers?

"

“Ratho heeft ons geholpen met de implementatie van Microsoft 365 en een duidelijk inrichting van Microsoft Teams. Hierdoor is onze onderlinge communicatie erg verbeterd en is ook de vindbaarheid van documenten toegenomen. We kunnen makkelijker samenwerken tussen de verschillende vestigingen en het contact tussen het servicebureau en de medewerkers op de locaties is veel eenvoudiger.”

Heidi van Ommeren

KDV I De Kleine Wereld

Welke IT-uitdaging heb jij?

Wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact op met ons!

Ratho BV heeft de door jou verstrekte contactgegevens nodig om contact met je op te nemen over jouw vraag.

IT beheer
bottom of page