top of page
IT diensten Ratho

Systeem- en netwerkbeheer

Proactief jouw omgeving monitoren op
correct functionerende hardware en back-ups

24/7 monitoring versus break-fix

Minimale downtime door proactieve benadering

Wij monitoren jouw omgeving op correct functionerende hardware en back-ups. Want een proactieve benadering van IT-onderhoud is key voor een succesvolle organisatie; een probleem is al opgelost voordat het kan zorgen voor bijvoorbeeld downtime. Je krijgt ook onmiddellijke ondersteuning (zoals afgesproken in de SLA) en krijgt geen onverwacht hoge facturen wat vaak wel zo is bij een break-fix service.

Wat is jouw investering?

Eenmalige en periodieke kosten

Er wordt een eenmalige fee berekend voor de initiële inrichting en kick-off van het systeembeheer. Afhankelijk van het aantal gebruikers rekenen wij maandelijkse kosten die op- en af te schalen zijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om een strippenkaart af te nemen voor ondersteuning of gebruikerstrainingen.

Nog niet helemaal klaar voor de overstap?

Ook als jouw organisatie nog niet helemaal klaar is voor de overstap op (volledig) online werken, kan Microsoft 365 wél al interessant zijn. Het platform biedt namelijk ook de mogelijkheid om jouw organisatie voordelig te voorzien van Microsoft-licenties. Het voordeel hierbij is dat je maandelijks betaalt voor het daadwerkelijke gebruik. Je zit dus niet vast aan langlopende contracten op basis van jouw piekbehoefte.

ICT-dienstverlening afgestemd op jouw behoeften

Kies uit onze verschillende niveaus van dienstverlening

Al vanaf €5,- per maand leveren wij slimme IT-oplossingen afgestemd op de mensen, processen en technieken in jouw organisatie.

Besteed jouw IT-beheer uit

Heb je een interne IT-afdeling en wil je je (project)werkzaamheden tijdelijk uitbesteden? Dat kan bij ons.

Handtekening software

Cas van der Steen

FAQ Systeem- en netwerkbeheer

Welke vragen kunnen wij voor jou beantwoorden?

  • Ik wil een overzicht van acties voor een goede inrichting en start van de onderwijsleeromgeving
    In deze algemene handleiding vind je de acties en werkwijze om alles met betrekking tot het RathoPortaal en de RathoManager optimaal in te stellen aan het begin van een nieuw schooljaar.
  • Ik wil mijn eigen wachtwoord opnieuw instellen
    Login binnen het RathoPortaal in en selecteer onder je profielknop de optie "Wachtwoord wijzigen" Kun je niet meer inloggen met je oude wachtwoord, neem dan contact op met de ICT-coördinator van de school. Deze kan in de RathoManager zien of je account nog actief is en eventueel vanuit daar een wachtwoordreset uitvoeren
  • Ik wil de wachtwoorden van mijn leerlingen resetten
    Zie de handleiding "Aanpassen inlogwijze en wachtwoord leerlingen"
  • Ik wil de leden van een distributielijst aanpassen
    De eigenaar van de distributielijst kan met behulp van deze handleiding zelf de leden beheren en aanpassen
  • Waar vind ik de handleidingen of hulp voor het RathoPortaal?
    De helppagina voor leerkrachten in het RathoPortaal vind je via het vraagteken naast de profielknop.
  • Ik wil als teameigenaar inzicht en aandachtspunten voor het nieuwe schooljaar
    In deze handleiding hebben we een overzicht gemaakt van acties en aandachtspunten die vaak uitgevoerd worden in Microsoft Teams als voorbereiding voor het nieuwe schooljaar.
  • Ik kan als medewerker niet meer inloggen met mijn Microsoft-account
    Na een jaarovergang worden medewerkers vanuit het LAS (ParnasSys/ Esis) gesynchroniseerd. Als deze vorig jaar wel aan een lesgroep gekoppeld was en dit schooljaar niet meer, kan het zijn dat het account geblokkeerd is. Dit is een veiligheidsinstellingen om te voorkomen dat medewerkers die niet meer werken voor de school/ stichting nog toegang hebben tot de diverse systemen. Neem contact op met de administratie van de school, zodat ze je account binnen het LAS weer koppelen aan een lesgroep, de volgende dag is deze weer actief binnen de diverse systemen Neem contact op met de bovenschoolse ICT-er als bovenstaande niet wenselijk/ mogelijk is. Deze kan geblokkeerde accounts ook direct handmatig activeren.
  • Ik wil de instellingen van de RathoPortalen van mijn leerlingen instellen
    Zie de handleiding: "Mogelijkheden van de Mijn leerlingenpagina"
  • Ik wil de leden van een Team aanpassen
    De eigenaar van het Team kan met behulp van deze handleiding van Microsoft zelf leden beheren en aanpassen.
  • Waar vind ik de handleidingen of hulp voor de RathoManager?
    De helppagina voor leerkrachten van de RathoManager vind je via het vraagteken onder de profielknop.
  • Ik wil nog niet volledig in de cloud werken, wat nu?
    Misschien is volledig online werken in de cloud dé oplossing voor jou, maar het kan ook zijn dat je om juridische- of praktische redenen nog een lokale (server)- omgeving hebt en een hybride oplossing uiteindelijk veel beter bij jou past. Een combinatie van lokaal en in de cloud werken is ook mogelijk.
  • Is Microsoft 365 geschikt voor elke organisatie?
    Deze oplossing is geschikt voor elk type organisatie, ongeacht de omvang. Wij helpen jou met het in kaart brengen van jouw behoeften en stemmen af welke functies belangrijk zijn voor jouw organisatie. Daarnaast geven we de gewenste gebruikerstrainingen.
  • Kun je elke e-mailomgeving overzetten?
    Een gevreesd ‘probleem’ is het overzetten van de e-mail. Met onze bewezen aanpak voor het overzetten van jouw huidige e-mail omgeving naar Microsoft 365. We zetten zonder problemen de inhoud van jouw mailbox over, ongeacht het huidige e-mailplatform (bijvoorbeeld Novell, POP/IMAP boxen, Exchange, Lotus Notes of Google).
  • Hoe stap ik zonder problemen over naar Microsoft 365?
    De overstap is in veel gevallen minder ‘heftig’ dan men vaak vreest. Dat kunnen we zeggen, omdat we al meer dan 100 organisaties succesvol hebben gemigreerd. Een probleemloze overstap vraagt echter vaak wel wat voorbereiding. Wij brengen, samen met jou, de huidige en de gewenste situatie eerst in kaart zodat jij een oplossing krijgt die helemaal aansluit bij wat jouw organisatie werkelijk nodig heeft.
  • Wat maakt het goed?
    Het is op een laagdrempelige manier in te richten voor de organisatie. Er is geen technische kennis nodig om het product te kunnen gebruiken. Brengt direct de (vaak onbelichte) menselijke kant van informatiebeveiliging in kaart Zowel product als content (trainingsmateriaal) in het Nederlands > Filmpjes i.p.v. lappen tekst Middels de plugin worden eindgebruikers geholpen bij het beoordelen van een e-mail. Met de lifeline functie gaat er een melding naar ons zodat wij kunnen helpen bij het beoordelen van de e-mail (dit kunnen de eindgebruikers zelf en hoeft verder niemand meer tussen te zitten).
  • Hoe starten we het op?
    Binnen 24 uur na aanvraag voeren wij een nulmeting uit. De resultaten worden direct daarna gepresenteerd aan het management of de IT-afdeling. Na akkoord wordt een kick-off sessie gepland met het gehele team. (uitleg over phishing, bespreken resultaten(anoniem) + korte awareness-quiz) Er wordt een jaarplanning opgesteld samen met MT- of IT-afdeling. Ratho is en blijft aanspreekpunt.
  • Kan ik mijn huidige telefoonnummers blijven gebruiken?
    VoIP-bellen gaat via de bestaande internetlijn van jouw organisatie. Als gecertificeerde VoIP-partner zorgen wij er voor dat je de huidige telefoonnummers behoudt. Wij leveren én installeren één van de meest betrouwbare netwerken voor VoIP-bellen. Dit maakt overstappen nog eenvoudiger.
  • Blijft mijn organisatie bereikbaar tijdens de overstap van ISDN naar VoIP?
    Tijdens de overstap naar VoIP-bellen blijft de hele organisatie gewoon bereikbaar. Medewerkers en klanten merken hier helemaal niets van. De traditionele telefonietechniek ISDN wordt door KPN uitgefaseerd. Daarom is VoIP-bellen beslist de beste vervanger. VoIP-bellen biedt meer flexibiliteit en efficiëntie, een betere bereikbaarheid en integratiemogelijkheden en meer functionaliteit dan ISDN. Daarnaast bespaar je flink op de belkosten.
  • Wat heb ik nodig voor VoIP bellen?
    Voor VoIP-bellen zijn een aantal dingen nodig: Een (snelle en stabiele) internetverbinding VoIP-toestel (IP-toestel) Een VoIP-abonnement Telefoonnummer (u kunt ook een nummer bij gnTel aanvragen)
  • Heeft VoIP-bellen ook nadelen?
    Er kleven ook enkele nadelen aan VoIP-bellen. Zo is dit niet mogelijk zonder internetverbinding. Bij grote drukte op het netwerk worden de prestaties minder, maar de nu alledaagse 4G- en 5G netwerken bieden hierin een uitkomst. Daarnaast zijn er voor VoIP-bellen speciale toestellen nodig. Er kan ook gebruik worden gemaakt van een zogenoemde VoIP-converter. Toch zijn de voordelen van VoIP-bellen veel groter dan de nadelen.
  • Aan welke eisen moeten VoIP-toestellen voldoen?
    Voor VoIP-bellen is een internet telefoon nodig die over poort 5060 communiceert. Ook moet het toestel gecertificeerd zijn voor het platform waarmee je belt.
  • Kan ik ook bij jullie bestellen zonder klant te zijn?
    Dat kan zeker! Je hoeft geen klant te zijn om bij ons te kunnen bestellen. Je mag zelfs gebruik maken van vrijblijvend advies voor de beste oplossingen voor jouw organisatie.
  • Kan ik bij jullie alle merken bestellen?
    Wij kiezen bewust voor A-merken aangezien zij hoogwaardige kwaliteit leveren en er goede (garantie)condities zijn.
  • Welke cruciale taken draaien er op de server?
    Wij houden in de gaten wat de exacte status is van de server. Onder cruciale taken vallen bijvoorbeeld het maken van back-ups, bestandsbeheer, het vervangen van fysieke hardware of monitoren van netwerkverkeer. Wij weten dan precies de status van bijvoorbeeld de back-up, of als er een kapotte ventilator of harde schijf is. Doordat wij dit geautomatiseerd doen, kunnen wij het meteen oppakken en merk jij er niets van.
  • Wat is mitigeren?
    Mitigatie klinkt heel ingewikkeld maar komt neer op het (automatisch) herstellen van problemen. Een server is altijd druk bezig met een bepaalde taak, maar kan ook vol raken en dat zorgt dus voor problemen. Wij zorgen ervoor dat de server terugschakelt en dus minder druk blijft. De server loopt dan niet meer vast en iedereen kan lekker doorwerken, zonder dat men opmerkt dat er iets mis was.
  • Hoe werkt monitoren van de server?
    Door het 24/7 monitoren krijgen wij signalen áls er iets mis is met de server. Wij krijgen het bijvoorbeeld tijdig door als een schijf vol raakt. Wij gebruiken een monitoringsprogramma dat laat zien hoe alle processen ervoor staan, dus niet alleen de dingen die misgaan. Zo kunnen wij het proactief oppakken en heb jij hier als opdrachtgever weinig tot geen last van.
  • Wat is goed serverbeheer?
    Serverbeheer is goed uitgevoerd als het de werkzaamheden van de gebruiker niet onderbreekt. Berichtjes als ‘Server busy’ of ‘downtime’ zijn met goed serverbeheer verleden tijd of in elk in elk geval geminimaliseerd.

Wat zeggen opdrachtgevers?

"

“Ratho heeft ons geholpen met de implementatie van Microsoft 365 en een duidelijk inrichting van Microsoft Teams, hierdoor is onze onderlinge communicatie erg verbeterd en is ook de vindbaarheid van documenten toegenomen. We kunnen makkelijker samenwerken tussen de verschillende vestigingen en het contact tussen het servicebureau en de medewerkers op de locaties is veel eenvoudiger.”

Heidi van Ommeren

De Kleine Wereld

ICT dienstverlener uit Eindhoven

Welke IT-uitdaging heb jij?

Veel organisaties gingen jou al voor en zijn zeer tevreden. Spreken de bovenstaande zaken jou aan en wil je een vrijblijvend gesprek? Neem dan contact op met ons!

Ratho BV heeft de door jou verstrekte contactgegevens nodig om contact met je op te nemen over jouw vraag.

bottom of page